Risico op trillingen verminderen
Diverse bewoners vroegen aandacht voor het risico op trillingen. Aangezien er bussen en in beperkte mate ook vrachtwagens rijden op de route Ammerstraat – Wellsedam, vervangen we de geplande plateaus op die plekken door punaises om dat risico sterk te verminderen. Daarnaast plaatsen we aan het begin van de bebouwde kom een drempel op geruime afstand (ruim 30 meter) van de aanwezige bebouwing.
Wegen buiten de bebouwde kom
Enkele inwoners van Ammerzoden ervaren dat verkeersgebruikers te hard rijden op de Molendijk. Deze weg ligt buiten de bebouwde kom van Ammerzoden. De huidige maximumsnelheid is deels 60 km per uur en deels 80 km per uur. In een ander project verlagen we op dit moment ook de maximumsnelheden buiten de bebouwde kom van 80 km per uur naar 60 km per uur. Als we die wegen aanpassen, treffen we waar nodig ook remmende maatregelen. Voor de oostzijde van Ammerzoden geldt dat deze plannen al in voorbereiding zijn. Voor de oostzijde van Ammerzoden geldt dat deze plannen al in voorbereiding zijn. Voor de westzijde worden de voorbereidingen opgestart als de Maas-Waalweg gereed is.
Bestaande wegen 30km per uur, o.a. Haarstraat en La Grostraat
Bestaande wegen waar al een 30-km zone geldt, zoals de Haarstraat en de Mr. Lagrostraat vallen niet binnen dit project. Als alle dorpskernen ingericht zijn als 30-km zones, gaan we aan de slag met het verbeteren van de bestaande 30-km zones.
Snelheidsdisplays
Een genoemde oplossing voor het beperken van de snelheid is het plaatsen van een flitskast. Alleen de verkeerspolitie kan besluiten om een flitskast te plaatsen. Het is dan ook aan de politie om de afweging te maken of dat zinvol is. Wel plaatsen wij voor de bewustwording van de snelheid op een aantal momenten in het jaar snelheidsdisplays op diverse locaties in Ammerzoden.
Snelheid bromfiets in een 30km/u zone
De maximumsnelheid van 30km per uur geldt voor alle weggebruikers, dus ook voor bromfietsers en fietsers.
Overige wensen om verkeerssituatie te verbeteren
Parkeerproblemen, het instellen van eenrichtingsverkeer in straten, zoals de Reeuwijkstraat, en andere verkeersmaatregelen vallen ook buiten dit project. Als we aan de slag gaan met de herinrichting van een straat, nemen we dit soort zaken mee.
Downloads
Download hier de bestanden met de voor en na situatie en het ontwerp.